marți, 17 septembrie 2013

Vara a venit și a trecut

După o vară senzațională din punct de vedere suedez a venit toamna și inceput de al treilea an de facultate. Planul este că am să-mi iau licența in matematică anul acesta. După aia urmează doi ani de master, iar domeniul masterului nu este încă hotărât. Cel mai probabil voi face un master în ceea ce în engleză se numește quantitative finance.

Când vine vorba de matematică, eu sunt un Platonist convins. Adică, pentru mine obiectele studiilor mele există dincolo de omenire. Cu alte cuvinte, eu sunt de părerea că la fel cum un copac există chiar dacă nimeni nu-l observă într-un fel sau altul așa există și aceste obiecte abstracte pe care le studiăm prin matematică. Argumentul pentru această opinie (da, e doar opinia mea) este că multe obiecte, precum piramida lui Pascal, au fost descoperite în mai multe locuri. De exemplu, Pascal a trăit în Europa însă piramida care-i poartă numele a fost descorperită și in China independent de Pascal. Așa că obiectele abstracte există și sunt descoperite și nu inventate, iar să negi existență lor, existența obiectelor abstracte, este să negi esența omenirii: gândurile și ideile abstracte.

Am un prieten foarte bun în București care este, printre altele, și pictor. Prietenul meu este incredibil de talentat. Discutam cu el ieri despre forme fiindcă momentan studiez foarte multă topologie la facultate. I-am spus că i-ar fi plăcut topologia matematică fiindcă este studiul a formelor abstracte, a formelor care nu pot vizualizate in cele trei dimensiuni spatiale. Iar asta este puterea și în același timp și frumusețea matematicii. Este o limbă care deschide portița spre un univers de altfel închis pentru noi, entitățiile biologice cu posibilități de percepție limitate.

Bineînțeles că sunt alți care folosesc matematica mult mai pragmatic. Valoarea matematicii pentru un inginer este proporțională cu utilitatea ei. Pe physorg.com puteți citi un articol scris de un inginer (fie că dânsul este profesor universitar, tot inginer îl consider). Nu sunt de acord cu dânsul, iar motivele vi le-am spus mai sus.

Merită însă subliniat că există un motiv pentru care nu cimpanzeii au construit internet-ul, trimis mașinuțe pe Marte sau efectuat plimbari pe lună, iar acest motiv este capacitatea superioară a omului de gândire abstractă. Să negi limbajul abstractului este să negi cel mai frumos atuu a omenirii. Nu este vina matematicii că înginerii încă nu sunt capabili să relateze obiectele abstracte cu obiecte din universul pe care-l putem percepta.

Niciun comentariu: