miercuri, 14 ianuarie 2009

Exist pentru ca citesc

Am terminat cartea pe care o citeam - Gomorra, de Roberto Saviano. Pentru cei care n-au auzit de aceasta carte minunata, captivanta si foarte inspaimantatoare - este o carte despre mafia din Napoli. Saviano sa nascut si a crescut in Napoli, intre ei, in societatea mafiosilor si in loc sa devina ca ei, un Camorista cum se numesc, Saviano a ales sa scrie o carte despre mafie. Ca atare, dansul este acuma condamnat la moarte de Camorristi Napolezi si traieste o viata ascunsa. Eu admir foarte foarte mult curajul lui Saviano. El a stiut ca-si pune viata in pericol scriind aceasta carte, dar a ales sa o scrie oricum. A scris in carte ca crede in puterea cuvantului si ca din acest motiv o scrie.

Mafia din Napoli este o retea criminala care sa extins in toate domeniile economice si in toata Uniunea Europeana. Invart sume foarte mari de bani si sunt organizati ca o companie multi-nationala. In carte Saviano mentioneaza ca mafia a facut multe investiti imobiliare (si nu numai) in Romania. El mentioneaza Cluj in carte si acest lucru nu ma surprins de loc, avand in vedere cum se poarta multi oameni de afacere italieni in orasul meu natal. Zici "italian" si multi Clujeni, mai putin fete cu-n caracter mai dubios, isi stramba nasul de greata. Dar evidet ca tac. Ca asa este civilizat, nu?

Ultimul capitol mi-a adus lacrimi cand l-am citit. Saviano devine emotional si scrie pe un ton foarte arogant ca "stiu totul si am dovezi", iar fraza care incheie Gomorra este absolut geniala si spune totul despre scriitor si motivele lui. Ultima fraza este o declaratie de razboi catre brutele mafiei, o provocare sa se lupte impotriva lui, si, mai ales, impotriva cuvintelor pe care le-a scris. Eu am ramas absolut uimit de curajul lui Saviano. Va recomand aceasta carte din tot sufletul.

Cei care dau de nedraptati in viata lor, dar aleg sa taca pentru a nu-si aventura posibilitatea de a face o cariera sau ce ar mai fi, le recomand, cu speranta ca vor prinde macar o picatura din curajul lui Saviano, sa citeasca Gomorra. De cand am citit Gomorra am inceput sa am un gust amar atunci cand vad cum oameni care, desi au puterea, inteligenta si posibilitatea de a face ceva constructiv pentru societatea in care traiesc, aleg sa taca, mascandu-si astfel alegerea cu pretextul comportamentului civilizat. NU! Civilizat este sa faci ce a facut Saviano - sa protestezi cand ceva nedrept se intampla. Doar asa putem opri hienele din societatea noastra; doar asa putem cere socoteala celor care au furat si azi locuiesc in palate.

Sunt prea multi care, in loc sa protesteze, dau din umeri si rostesc o fraza pe care eu am ajuns sa o urasc: "Asta este, asta-i tara in care traim, ce mai....." Orice imbunatatire a unui colectiv incepe pe plan individual. Iar daca suficient de multi indivizi protesteaza, totul devine o miscare care poate schimba soarta colectivului. Sunt foarte curios ce efecte reale au cuvintele lui Saviano in Napoli.

As putea scrie pana la nesfarsit depre aceasta carte, dar ma tem ca nu sunt suficient de capabil sa ma exprim in scris, si-si mai putin in limba romana, in asa fel incat sa pot onora munca lui Saviano. Asa ca din respect pentru el imi permit doar sa o recomand. Daca cititi o singura carte anul asta, sa fie Gomorra!

Acum citesc o carte care-l are pe Oscar Wilde si Artur Conan Doyle (nu SIR Artur Conan Doyle, deoarece cartea este despre un eveniment inainte ca dansul sa fie numit sir). Stiu deja ca dupa aceasta carte va urma cateva carti scrise de Oscar Wilde. Vrau sa-l cunosc. Pe Sir Artur Conan Doyle l-am cunoscut in adolscenta....

B.

Niciun comentariu: