duminică, 11 ianuarie 2009

Gomorra

Pe aeroportul din Stockholm am cumparat o carte care am vrut sa o citesc de mult timp - Gomorra, de Roberto Saviano. Am ascultat un interviu cu dansul pe postul de radio BBC si am ramas foarte captivat de curajul lui. De cand m-am intors nu fac altceva decat citesc. Efectiv nu pot sa ma opresc din a citi Gomorra. Am citit-o odata si imediat ce am termiat ultima pagina am inceput sa o citesc din nou. Este prima data cand mi se intampla acest lucru.

Citind Gomorra imi dau seama cat de mult seamana scena afacerilor in Romania cu cea descrisa de Saviano. Diferenta este ca la noi sunt mai putine vendete, mai putin sange pe strazi si mai putine cadavre dizolvate in acid. La noi doar spagiile si traficul de influente este la fel. Poate noi suntem un pic mai civilizati decat italienii....

Am sa mai comentez aceasta carte mai incolo, dar vreau sa spun ca daca am avea cativa ca Saviano in Romania poate altfel stateau lucrurile. La noi tinerii intelectuali care ar putea sa faca diferenta tac pentru ca nu vreau scandal, tac pentru ca nu vreau sa-si riste venitul care aduce iPodul, vacanta la mare sau tac pentru ca li-e frica sa nu-si murdareasca statutul social.

Imi pare atat de rau cand vad cum oameni care chiar ar putea face diferenta prin a-si exprima opinia aleg sa taca pentru ca asa este mai civilizat. Oameni cu minte si carte care aleg lumea pseudo-vedetelor in loc de a face ceva constructiv. Nici unde in lume pe unde am mai fost, apatia intelectuala si lipsa de curaj civic in randul "tinerelor sperante" nu este la fel de mare cum este la noi. Mai sunt si exceptii ca Mircea Badea. Eu il admir pentru ca are curajul sa-si spuna opinia desi uneori, multeori, ma enerveaza si nu-s de acord cu ce zice el. Sa ai curajul sa-ti sustii opinia si cand vantul sufla cu puterea unui uragan in jurul tau trebuie admirat si laudat.

Ma opresc aici ca mai am de citit ultimul capitol.

B.

Niciun comentariu: