vineri, 1 mai 2009

1 mai - ziua rosie

1 mai. In Suedia este ziua muncitorilor. Si sa stiti ca o iau in serios pe aici. Adica, se trezesc cu noaptea-n cap si merg la demonstratii si mai si canta internationalul.

Citeam zilele trecute statistica despre presa scrisa in Suedia. Am aflat ca 80% din suedezi citesc cel putin un cotidian pe zi. Suedezi au incredere in presa scrisa, iar de multe ori am fost nevoit sa-mi amintesc ca nu tot ceea ce scrie in ziar este adevarat. Oricat de mult isi doresc obiectivitatea, jurnalistii nu au cum sa fie subiectivi. Sunt prea multe interese personale ca sa poata sa mentina un nivel ridicat de obiectivitate.

Si mai exista un paradox in presa suedeza. Aproape toate ziarele sunt de dreapta iar jurnalistii suedezi sunt, politic vorbind, foarte la stanga - mult mai la stanga decat poporul in general. Stiind acest lucru altfel citesti ziarele suedeze, si altfel asculti stirile la radio.

Asadar poporul suedez este crescut sa aiba incredere in guvern si sa-si plateasca taxele Acest lucru imi place cu Suedia. Va dura ceva vrema pana cand romanul, care se plange ca drumrile nu-s bune sau ca spitalele in Romania sunt jalnice, realizeaza ca fara impozite un guvern nu poate functiona. Pe de alta parte, nici eu nu i-as incredinta pe politicienii romani cu bani mei.

Citeam despre criterile democratiei. O criterie este ca toti cu drept de vot trebuie sa aiba dreptul sa candideze. In Romania nu este asa, dar nu-i pasa nimenui. Imi dau seama cat de micuta este gandirea in Romania. Majoritatea se gandeste doar la ei, nu le pasa ce se intampla cu altii si se intreaba de ce tara este atat de imputita. Pentru ca o tara sa creasca si sa devina mai civilizata este nevoie de un sentiment de raspundere fata de colectivul in care traiesti, iar marea majoritate pe care i-am intalnit in Romania - de la mecanici la redactori de stiri, de la stundenti saraci pana la milionari in euro - aproape toti vad doar atat cat i le permite lungimea nasului. Si sunt aceeas oameni care se plang de Romania si care spun ca nu este o tara civilizata. Eu stiu de ce fiindca am trait acolo.

Schimbarea trebuie sa inceapa la nivel personal si trebuie condusa de generatiile care aucuma au terminat facultatea. Dar vad cu mare tristete ca si ei au un singur lucru in cap - goana dupa jucarii. Si asta ma face sa cred ca lucrurile nu se vor schimba.

B.

Un comentariu:

Anonim spunea...

Cred ca ai prins si in Romania cel putin o zi de 1 MAI ... si la noi pe vremea comunistilor se facea la fel . Se faceau demonstratii militare , oarecum se sarbatorea ziua muncii , dar prin munca .... o chestie paradoxala , nu ?