duminică, 19 iulie 2009

Un mic pas...

Acum 40 de ani Neil Armstrong a patruns ca primul om pe luna. Prin prezenta omului acolo si la doar aproximativ 60 de ani dupa fratii Wright, am aratat ca pasul intre fictiune si realitate nu este prea mare sau imposibil, asa cum sustin oameni "realisti". In doar 60 de ani am reusit sa dezvoltam capacitatea noastre de a zbura de la o inaltime de cativa metri pana la un alt corp celest. Ma consider in multe privinte un copil naiv, convins ca totul este posibil si ca nimic nu este prea greu. Cand citesc despre Neil Armstrong si despre programul Apollo raman uimit de ingenuitatea omului. Si ma gandesc ca vreau si eu!

Imaginativa ce ar fi posibil azi daca ar exista o dorinta din partea politicieniilor echivalenta cu dorinta si determinarea americanilor din anii 60'. Tehnologia a avansat enorm - stim mult mai multe despre fizica si inginerie, au fost inventate materiale noi, mai usoare si mai durabile, si puterea calculatoarelor este cu mult peste ceea din era Apollo. Dar totusi se pare ca ne mai lipseste ceva pentru ca sa putem lua urmatorul pas in explorarea sistemului solar - Marte.

Calatoriile in spatiu sunt scumpe. Noi ardem inca carbuni si gaz pentru a ne incalzi si pentru a avea curent electric. La fel ca pe vremea programului Apollo am ramas in continuare o civilizatie care depinde de petrol. Stiinta a evoluat mult ultimi 40 de ani, insa in domeniul energetic am ramas in urma daca este sa comparam. Pretul pe kilogram pentru a trimite ceva in spatiu este, mai mult sau mai putin, la fel de mare ca si acum 40 de ani si sunt convins ca acest lucru a franat explorarea sistemului solar. Dar sunt totusi sperante. In urma crizei financiare, politicienii au inceput sa vorbesca despre surse de energie alternative si se vor face investitii pentru cercetarea si dezvoltarea lor. Cred, de fapt sunt convins, ca unul dintre efectele secundare cercetarii vor fi benefice si pentru industria spatiala.

Faptul ca sunt firme particulare care investesc in turism spatial a redus deja pretul. Imi aduc aminte ca Richard Branson a lansat firma Virgin Galactic, care vinde calatorii la un hotel care urmeaza sa fie construit in orbita la o inaltime de o suta si nu mai stiu cati kilometri. La lansarea firmei pretul a fost 20 milioane de dolari pentru o calatorie, azi insa, aceeas calatorie se vinde cu "doar" 200 000 de dolari. Va spun sincer ca daca se ieftineste si mai mult, am de gand sa strang bani pentru a-mi implini singurul vis pe care nu credeam ca poate fi implinit - sa vad pamantul fara sa fiu pe el.

B.

Niciun comentariu: