duminică, 7 februarie 2010

Amsterdam, Olanda şi lalele

Peste câteva ore ajung la Amsterdam. Deşi am mai trecut pe acolo, nu am avut ocazia să vizitez oraşul cum trebuie. Am trecut doar; am aterizat, am stat şi am aşteptat şi apoi, ca majoritatea oamenilor, ma gândesc, care ajung pe acolo vreodată, am decolat spre destinaţia finală. Am de gând să fac cândva o vizită mai cum se cade, însă acuma scopul călătoriei este cu totul şi cu totul altceva. Înainte să pun câteva poze din Amsterdam vroiam să vă povestesc o poveste despre Amsterdam, sau, mai degraba, despre Olanda, dar nu e aşa de mare ţara încât capitala să nu fie inclusă în ceea ce am să vă povestesc.

Ştiaţi că prima acţiune din istoria omenirii, ştiţi voi, o acţiune care azi se cumpără şi se vinde pe de exemplu New York Stock Exchange sau Bursa de Valori Bucureşti, a fost emisă de către compania Dutch East India Company care a infinţat şi cea mai veche bursă - Amsterdam Stock Exchange. Acuma toată lumea ştie că criza financiară din 2008 (2009 în România) a fost provocată printre altele din cauza împrumuturiilor speculative în SUA dar şi în tăriile UE. Acel fenomen i se spune "speculative bubble" în engleză şi dacă credeţi că este un fenomen nou, vă înşelaţi; aici găsiţi mai mult despre fenomenul "speculative bubble".

Imaginea din dreapta este o lalea. Cel puţin aşa cred că se numeşte această floare în română, dar dacă greşesc, ceea ce este foarte posibil, doresc să le cer scuze botaniştilor. Prin anii 1630, lalelele (!) erau foarte căutate în Olanda. Din cauza cererii şi faptul că lalelele se puteau culege doar o mică perioadă în fiecare an, lumea cumpăra sau vindea contracte de cumparare/vânzare tot anul. Evident că preţul a crescut atunci când oameni cumparau contracte cu unicul scop de a-l vinde altcuiva mai scump. Toamna 1636 totul a luat-o razna. La moment dat, fix înainte să se prăbuşească piaţa, moment echivalent cu momentul în care politicienii spuneau că criza nu va afecta ţara, valoare unei lalea era cât o casă. Evident că nu s-au mai găsit cumpărători şi lumea a început să scadă din preţ şi apoi, ulterior, să vândă-n panică. A fost un haos total. Guvernul Olandez, încercând să evite război civil, a decis că cei care erau obligaţi să plătească cu casa pentru o lalea, care nu mai avea nici o valoare peste cea decorativa, puteau să scape din acel contract plătind 10% din valoarea contractului. Azi se numeşte contracte futures sau optiuni....

La stânga puteţi vedea cum a evoluat preţul lalelelor toamnă 1636 şi primăvara 1637. Aceste fenomene de speculaţie prostească pe piaţa financiară sunt destul de obişnuite. Cert este că ceea ce s-a întamplat de data asta, adică în 2008, n-a fost prima dată şi nici ultima dată. Eu mă gândesc mereu la cuvintele lui Warren Buffet când văd imaginea din stânga;  Buffet a spus că atunci când traderii pe bursă sunt până peste genunchi în sânge, atunci poţi începe să cumperi, iar când frizerul vorbeşte despre investiţii pe bursă a sosit timpul să vinzi. Poate de aia mi se par atat de incompetenţi politicienii români. Criza nu e vina lor, evident, însă efectele crizei puteau să fie mult mai mici dacă aveau ceva în cap şi nu se certau toată ziua despre al căruia-i mai mare...

Dacă vreţi să citiţi mai mult despre fenomenul Tulipmania (speculaţia lalelelor), aici găsiţi pagina wikipedia. Imaginele sunt tot de-acolo, înafară de ultima imagine. Trebuie neapărat să vizitez Amsterdam. Cred că este un oraş foarte, foarte frumos. Voi ce credeţi?


imagine preluată de pe aberg.at

Niciun comentariu: