miercuri, 26 noiembrie 2008

Lidership

Din nou scriu desi ar trebui sa dorm, dar, din motive pe care doar cateva persoane apropiate de mine le stiu, nu vreau sa ma duc acasa.

Azi am vorbit cu-n prieten bun din Suedia. Il cheama Arto si este fostul meu mentor. Vorbind cu el mi-am dat seama cat de mult am regresat ultimii doi-trei ani, dar recand peste acest lucru, am si-nceput sa ma gandesc la ce vorbeam cu Arto atunci cand locuiam in Suedia. Noi doi vorbeam foarte mult despre lidership, adica manieara in care o persoana pusa-n pozitie de conducere conduce. Sunt de parere ca multi, poate chiar marea majoritatea dintre cei cu pozitii superioare in firme sau in societate, mai ales la noi in Romania, nu sunt lideri in adevaratul sens al cuvantului. Cati dintre oameni cu functii de lider in Romania ar avea urmasi daca n-ar avea posibilitatea sa foloseasca biciul concedieri? Daca iti faci un SRL si angajezi doi oameni, esti lider sau patron? Daca ai bani inseamna neaparat ca esti expert in toate domenile? Daca ai 2,5 miliarde de euro, inseamna ca sti fotbal?

Sunt foarte multi oameni care sunt sefi, patroni, directori, presedinti si tot ce mai este, dar eu indraznesc sa spun ca 95% din ei nu sunt lideri. Un lider trebuie sa conduca o multime de oameni intr-o directie prestabilita folosind uneltele obisnuite lider-ului - biciul si morcovul. Vreau sa spun ca eu sunt absolut convins ca daca li se ia biciul sau morcovul oamenilor cu functii de conducere din tara noastra, ei n-ar mai sti cum sa conduca. Dovada? Parlamentari nostri!

Aproape toti au fost in postura de conducere inainte sa intre in parlament. Acum sau apropiat alegerile si ei au nevoie de voturi pentru a-si mentine functia. Ganditi-va ca nu mai au biciul. Ei sunt nevoiti acum sa ceara voturi de la oameni, dar nu au cum sa-i ameninte cu biciul deoarece nu-i poate da afara din Romania pe cei care nu-i voteaza. Si fara bici ce au facut? Evident! Au exagerat cu morcovul. Au marit salarile profesorilor cu 50%! Incredibil. Adica, sa nu ma credeti un om rau, profesorii ar merita o crestere de salariu chiar cu 400%, dar acest lucru nu este posibil. Nu se poate nici macar o crestere cu 50% atata timp cat romanul nu este dispus sa plateasca mai multe impozite. Acum stam cu toti si ne uitam la circul care a urmat cand acesti neputiciosi incearca sa se scoata fara sa-si asume vreo responsabilitate. Un lider isi asuma responsabilitatea si la bine si la rau - seamana cu un prieten adevarat si este la fel de rar ca un prieten adevarat.

Cea mai populara persoana in functie de conducere din Suedia este directoarea pe Suedia de la IKEA. A fost votata de DAGENS INDUSTRI (echivalentul Ziarului Financiar de la noi sau Financial Times in Marea Britania) Ea si-a inceput cariera lucrand la casele de marcat. IKEA este cunoscuta ca o companie unde poti sa incepi maturand pe jos si sa ajungi director de magazin sau de tara. Ea a fost votata drept cel mai popular sef si cel mai popular lider din Suedia. Este interesant ca ea, desi este marea directoare, cel putin o zi sau doua pe luna se duce si lucreaza la casele de marcat, nu pentru ca trebuie, ci pentru ca vrea. Respect! Un adevarat lider nu se vede mai presus decat cei pe care-i conduce. Un adevarat lider este lider prin fapte si nu prin fite a la Becali, Borcea si tot cum ii cheama. Un adevarat lider nu le cere altora ce n-ar face si el. Daca este nevoie, un adevarat lider este primul care soseste dimineata la birou si ultimul care pleaca. Un adevarat lider spune "faceti asa pentru ca asa am facut eu", "faceti asa pentru ca asa as face si eu" sau ca "faceti asa pentru ca asa fac si eu". Daca un ordin de-a lui nu se incadreaza in aceste trei categori, nu este lider. Poate are o functie de lider, dar nu este lider.

Din pacate peste tot in lume, nu numai in Romania, oameni care prind un loc de conducere, in clipa in care lau prins, nu mai au binele colectivului pe care-l conduc in fata ochilor. Tot ce gandesc este cum sa nu-si piarda functia. Intr-un fel este de inteles deoarece, daca esti pe varful piramidei, singura cale este in jos.

Un adevarat lider nu a cautat lidershipul, ci a fost nominat lider de cei din jurul lui pentru ca a facut doar ce ar vrea sa faca altii pentru el. In asa fel, el poate continua sa ia decizii corecte si cand se afla in varful piramidei, deoarece n-are frica ca-si va pierde functia. Daca tot ce esti in lumea asta este sa fii director la o firma, si tu trebuie sa iei o decizie care tu sti ca este una favorabila pentru colectiv, dar nu si pentru pastrarea functiei tale, vei mai lua acea decizie? Sau iti vei proteja functia? Daca tot ce esti in lumea asta este sa fii director la aceasta firma, atunci probabil esti mult mai dispus sa-ti aperi functia chiar daca colectivul pe care ar trebui sa-l conduci pierde. Asta este adevarata problema al lidership-ului nostru. Sunt niste banci prin lume care si-au dat seama de acest adevar ultimele luni.

Am vazut un film, "Any Given Sunday", in care cineva s-a batut de piept si a spus "I'm a leader", la care cineva i-a raspuns: "Yeah, you're a leader allright, but is there anyone following?" O replica absolut geniala!

B.

P.S Sunt absolut frant si din acest motiv va rog sa treceti peste greselile gramatice... Am scris pentru ca trebuia sa iasa din mine, nu pentru ca scriu corect. D.S

Un comentariu:

salmi spunea...

Hej! Imi place cum scrii, se vede ca esti crescut de mic in Suedia. Ma refer la idei si ganduri, nu la gramatica acum. Pentru ca tin sa te felicit, cu exceptia a catorva greseli de gramatica si exprimare, scrii mai bine si mai corect decat muuuuulti romani nativi.
Am sa mai trec pe aici...de fapt inca iti citesc blogul, am luat-o de la inceput...daca imi permiti, am sa fac si cateva corectari unde consider ca e necesar. Sper sa nu te superi.
Constat ca sunt greseli pe care le fac si fetele mele ;)...si noi suntem abia de un an jumate aici...dar copiii invata atat de repede...si uita la fel...