duminică, 11 aprilie 2010

A greşit Hubble?

Am să scriu o postare care implică termeni din lumea fizicii şi a astronomiei. Din acest motiv vreau să invoc clauza "Mama are mere", pe care am mai folosit-o de câteva ori când a fost musai să scriu despre o descoperire foarte tare şi nu mi-a fost de-ajuns nivelul românei mele. Aşa că să nu vă suparaţi dacă unele cuvinte sunt în engleză şi nici nu mă supăr dacă cineva îşi face timp şi-mi trimite pe mail sau într-un comentar care ar fii acele cuvinte în română.

Cu approximativ 80 ani în urma, astronomul Edwin Hubble a descoperit că universul se află într-o stare de expansiune accelerată. Asta înseamnă că stele, galaxii sau alte obiecte celeste se îndepărtează de noi într-un mod accelerat; cu cât mai departe un obiect se află, cu atat mai repede se îndepertează de noi. Asta s-a aflat prin analiza lumina de la acele obiecte. O sursă de lumină care se distanţează de observator lungeşte undele de lumină şi aşa se poate calcula distanţa dintre observator şi obiect. Aşa s-a calculat vârsta universului. La viteze mari se întâmplă şi fenomenul time dilation; timpul nu parcurge la fel de repede peste tot şi la toate vitezele. Acest fapt este observat în natură şi fiindcă Einstein a descoperit acest fenomen natural noi putem avea GPS-uri. Fără să ţinem cont de faptul că timpul nu trece la vel de repede pe pământ şi pe satelitele GPS, această tehnologie n-ar exista. Deci, acest fenomen este unul de bază a teoriei despre univers; o teorie care ne-a arătat cum să calculăm distanţa între noi şi alte corpuri celeste sau vârsta universului. Din păcate, sau spre bucuria multora, s-a descoperit o anomalie.

Imaginea din dreata arată quasarul PKS 1127-145. Acest quasar este situat la 10 miliarde de ani-lumină de noi şi red-shift-ul (chestia aia cu undele de lumină elongate  - efectul Hubble sau legea lui Hubble) acestui quasar nu este diferit cu red-shiftul de la un quasar la 6 miliarde de ani-lumină distanţă. Această concluzie este luată pe baza unor cercetări făcute de astronomul Mike Hawkings de la Royal Observatory din Edinburgh. El, şi alţii, au studiat 900 de quasare, quasari, sau cum li se spune în română, timp de 28 de ani şi au descoperit că red-shiftul lor nu diferă. Asta poate însemna mai multe, tot de la faptul că poate e ceva ce nu putem observa, ce provoacă această anomalie, pâna la abandonarea teoriei despre cum universul s-a născut. S-ar putea să nu mai putem fii siguri pe distanţele cosmologice!

Încă este prea devreme pentru a trage vreo concluzie aşa că cei care "ştiau" că nu-i aşa cum s-a spus până acuma să nu se obosească cu prea multe speculaţii; din alea am şi eu, însă nu mă vedeţi pe mine intoxicând internet-ul cu tot felul de teori fanteziste. Eu unul sunt curios dacă această anomalie are cumva vreo legătură cu descoperirea lui Alain Aspect despre cum particole par să fie legate împreună chiar şi atunci când noi percepem o distanţă între ele. Pentru mai multe detalii citiţi articolul de pe physorg.com

imagine: NASA

B.

Niciun comentariu: