luni, 13 decembrie 2010

Un musulman despre atentatul din Stockholm: ”Nu în numele meu, nenorociților!”

Am citit azi un articol în cotidianul Svenska Dagbladet scris de un jurnalist musulman cu numele Mustafa Can. Știu că sunt români în Suedia care-mi citesc blogul și știu că sunt români în Suedia cu păreri mai absolute legate de persoanele al cărora origine este orientul mijlociu și de aia vreau să comentez articolul lui dl Can. Titlul articolului este ceva de genul: ”Nu în numele meu, nenorociților!” În engleză ar fi ceva de genul: ”Not in my name, you bastards!” (Dacă cineva poate tradecu fraza suedeză ”Inte i mitt namn era jävlar!", vă rog lăsați un comentar fiindcă nu cred că e cea mai adecvată traducere.)

Mustafa Can răspunde vehement cerință exprimată de cel care a comis atacul sinucigaș în Stockholm tuturor musulmanilor să i se alăture în lupta împotriva celor care vor să distrugă Islam-ul. Mustafa chiar se adresează celor care îl laudă pe acel martir și-i întreabă de ce să atace țara care le-a dat un adăpost, o posibilitate de a trăi o viață decentă.
Sincer, nu cred că toți cei 400 000 de musulmani din Suedia sunt teroriști. Și sincer, nu-mi șade prea bine comentarii rasiste sau xenofobe, căci chiar nu cred că extremism nu poate fi învins cu alt fel de extremism. Românii din Suedia ar trebui să se gândească foarte bine înainte de a comenta la adresa ”arabilor”. Sunt sigur că majoritatea dintre noi români am spus cândva că ”nu toți românii au venit la furat sau cerșit”. Așa cum noi ne dorim să nu fim judecați pentru faptele unei minorități, așa n-ar trebui nici noi să judecăm aceast alții.

Dar totuși rămâne faptul că un musulman care toți îl vedeau ca fiind o persoană fără tendințe violente s-a sinucis încercând să omoare cât mai mulți cetățeni suedezi. Eu, și probabil mulți cu mine, suntem deranjați de faptul că n-avem de unde să știm cine dintre ”ei” este capabil să comită asemenea acte și cine e normal la cap. Pe mine cel puțin mă deranjază faptul că nu se știe care este apărarea împotriva persoane ca acel sinucigaș și cred că această incertitudine împinge lumea spre generalizări, care în unele cazuri naște xenofobie, care, la rândul ei, naște și mai mulți extremiști în ambele poluri. Un cerc vicios plin de moarte, sânge și suferință.

Din acest motiv mi-a plăcut foarte mult articolul lui Mustafa Can. Un musulman care a pus jos piciorul și arată clar că el nu acceptă ca alții să omoare în numele lui. Dacă înțelegeți suedeză, puteți citi articolul aici. Comunitatea musulmană trebuie să-nceapă să condemne extremism, așa cum nici noi, și nici americanii, nu tolerează acte de terorism către populația din țările musulmane. Viața trebuie să valoreze mai mult decât moartea, iar această atitudine se poate doar schimba cu oameni precum Mustafa Can.

articol SVD

B.

4 comentarii:

Anonim spunea...

Dragă Bogdan,

Să nu folosim termenii de "arabi" şi "musulmani" cu acelaşi sens, că nu înseamnă acelaşi lucru. Există mulţi arabi creştini (în Egipt, Liban, Irak...) şi există musulmani care nu sunt arabi (în Iran, Pakistan, Turcia, Indonezia, chiar şi în India).

Mustafa Can e kurd care vine din Turcia - fiindcă poporul kurd nu are (încă) o ţară.

Anonim spunea...

''Românii din Suedia ar trebui să se gândească foarte bine înainte de a comenta la adresa ”arabilor”. Sunt sigur că majoritatea dintre noi români am spus cândva că ”nu toți românii au venit la furat sau cerșit”. Așa cum noi ne dorim să nu fim judecați pentru faptele unei minorități, așa n-ar trebui nici noi să judecăm aceast alții.''

OK.DE ACORD CU TINE DAR PANA ACUM NU AM AUZIT CA VREUN ROMAN SA RECURGA LA ASTFEL DE MIJLOACE TERORISTE,,,,,,,PAREREA MEA.....AVEM SI NOI MULTE LIPSURI,INSA NU CA EI..........DUSI CU PLUTA RAU!!!!!!!!!!!!!!SUNT MULTE DE ZIS DESPRE''EI''DAR NU MULTI INDRAZNESC PT CA LE ESTE FRICA........

Bogdan Dobondi spunea...

@anonim nr: 1

Ň-am știut despre originea lui Mustafa Can. Mulțumesc că mi-ai spus. Ai dreptate, cele două cuvinte nu sunt sinonime, dar am scris articolul oarecum în grabă și sper că totuși s-a înțeles la ce m-am referit.

@anonim nr: 2

Să știi că înțeleg cum te simți și vreau să zic că și eu simt oarecum la fel. Problema este că dacă acuma îi acuzăm pe toți, le dăm apă la moară celor puțini care încearcă să recruteze persoane capabile să facă asemenea atetantate. Eu m-am referit și la Mustafa Can, care a avut curajul să scrie ceea ce a scris. Vorba ta, multora li-e frică.

Sper să nu mă fi înțeles greșit; normal că noi, românii, n-am face așa ceva, însă eu doar ziceam că undeva-i înțeleg pe cei care spun că nu toți musulmanii vor război. Și le înțeleg și frica. Mulți, cu siguranță nu toți, nu asta vreau să spun, au fugit ca să scape de asemenea indivizi și acea ideologie ș-atunci e oarecum normal să le fie frică.

Vă mulțumesc pentru comentările făcute.

B.

Dana spunea...

"...normal ca noi, romanii, n-am face asa ceva." Da, asta as fi zis si eu... Doar ca... Se pare ca atentatorul era casatorit cu o romanca. Si se mai pare, conform presei britanice, ca ea ar fi autorul moral, ea ar fi cea care l-a "radicalizat", ea l-a impins de la spate. Nici nu mai am ce sa comentez`la aceasta stire...incredibil,nu?