vineri, 24 aprilie 2009

Comentar foarte interesant

Trebuie sa raspund la comentariile lui Sami referitoare la postul "Nu doar in Romania" cu o postare fiindca subiectul merita discutat.

Eu am facut scoala in Suedia si pot zice ca intr-un fel ai dreptate, dar depinde foarte mult in ce oras locuesti. Socialdemocratia suedeza se lauda de sansele egale care sunt aici. Da, intr-adevar, sunt mai egale decat in alte tari dar nu sunt atat de egale precum se lauda. Tu locuesti in Visby, care este un oras destul de mic. Deobicei in orase mai mici, scolile sunt mai bune. Dar marea majoritatea imigrantiilor locuesc in cele trei orase mari (Stockholm, Goteborg sau Malmo) si acolo, in cartierele imigrantilor, copiii care merg la scoala rareori primesc ajutorul si educatia necesara.

Eu chiar am fost pe post de profesor de matematica la varsta de 22 de ani. Sunt foarte constient ca nu sunt un John Nash dar atunci chiar eram singura solutie fiindca nu erau profesori. Iar acest lucru este foarte, foarte tragic.

Sistemul scolar Suedez este ok, dar nu mai mult. Sunt unele scoli care intr-adevar incearca sa-i invete pe copii despre viata, dar marea problema este de fapt ca multi profesori nu sunt interesati. Am vazut asta pe pielea mea cand am lucrat intr-o scoala. Probemele cu alcolul si fumatul sunt destul de mari in scolile suedeze. Mi-e greu sa cred ca Suedia a luat locul doi in Europa.

Eu am fost praf la scoala si nimeni nu au inteles de ce. Toti imi spuneau ca n-ar trebui sa am probleme, dar am avut. Intelegeam totul dar totul se misca atat de incet incat eu ma plictiseam si incepeam sa chiulesc. Prezenta a fost obligatorie asa ca va dati seama ca notele mele au fost un dezastru desi la examene scriam bine.

Conceptul de a termina o facultate este foarte diferit in Suedia decat in Romania. Aici, multi nu dau la o facultate pana dupa ce au implinit 25 sau chiar 30 de ani. Multi aleg sa calatoreasca si sa vada lumea, sau pur si simplu sa lucreze si sa faca un ban, inainte de a efectua studiile superioare. Am avut foarte mari probleme cu unii pe aceasta tema cand locuiam in Romania. Cineva a spus ca este degeaba sa faci o facultate cand esti 30 - oricum este prea tarziu. Dar eu nu am intalnit niciodata atat de multi oameni care au spus ca facultatea nu le-a dat nimic ca in Romania. Si este de inteles. Este o aberatie sa te astepti sa faci alegerile corecte la varsta de18-19 ani, alegeri care trebuie sa te tina o viata intreaga.

Dar asta iti da tie dreptate Sami. Cei care ies de la facultatile Suedeza au si experienta de viata. Acest lucru este doar partial din cauza sistemului de educatie. La fel de mult trebuie luat in considerare ca multi n-au mers direct de la liceu la facultate. Au facut o pauza si si-au format identitatea si si-au dat seama cu ce ar vrea sa se ocupe restul vieti. In asa fel, cei care sunt la facultatiile din Suedia sunt mult mai motivati si deobicei si mai multumiti de scoala lor decat in tari unde se traieste sub mitul ca daca nu ai terminat o facultate pana la varsta de 25 esti terminat...

Multumesc foarte mult pentru comentari Sami. Sper sa mai citesti blogul meu si in continuare si sper ca va simtit bine in Visby!

B.

2 comentarii:

salmi spunea...

Multumesc mult pentru postarea la comentariile mele. Sigur ca te citesc constant. Si imi place ce scrii. Si cum scrii. Se simte in felul in care iti alegi subiectele si in felul in care le abordezi educatia suedeza.

Da, ai pefecta dreptate cu facultatea. Eu acum daca ar fi sa aleg, cu siguranta as face altceva decat am ales la 18 ani. Dar atunci era pe vremea lui Ceausescu si toti se faceau ingineri...asta e. Macar am ales un domeniu al ingineriei mai putin "la gramada" cum faceau toti pe vremea mea si mergeau la mecanica, pentru ca acum multi sa fie ziaristi, textilisti si sa lucreze in cu totul alte domenii decat au studiat. A fost si cazul meu, nu am lucrat nici 1 secunda ca inginer chimist, desi mi-as fi dorit tare mult.

In alta ordine de idei, inteleg si ce scrii despre orasele mari. Uneori ma bucur ca nu am ajuns acolo...chiar am citit ieri un aticol in DN despre copiii de emigranti nascuti in Suedia si care locuiesc in Stockholm, Malmö care abia au contacte cu suedezii...stau in comunitatile lor si se izoleaza. E trist dar adevarat.

Faptul ca Suedia a luat locul 2 tine nu numai de fumat si alcool, la care tarile nordice sunt "elita".)oricum si in Ro tinerii fumeaza si braveaza cu asta de pe la 12-13 ani, cu baututl nu stiu). Ma rog, fumatul am citit ca s-a redus in Suedia, in schimb a inceput snus-ul sa acapareze vechii fumatori. Clasamentul acela tine de multe alte criterii si cred ca a cantarit mult faptul ca protectia sociala e foarte buna. Faptul ca ccc copilul tau(vorbesc in general) merge la scoala, primeste o masa la pranz si rechizite-absolut totul gratuit nu e chiar de ici de colo. Tari dezvoltate din occident nu au asa ceva...Probabil si alte criterii au ridicat nivelul Suediei, au fost 43 parca in total...

Multumesc de urari, ne simtim minunat aici in Visby. Stii, uneori citesc comentarii ale romanilor de pe continent, se plang de una, de alta...lucruri pe care eu aici nu le intalnesc si ma simt de parca nu am trai in aceeasi Suedie. E ciudat, dar sunt convinsa ca e adevarat ce spun ei. Plus ca de la individ la individ avem perceptii diferite.

E interesant un dialog cu tine, cu toate ca vedem putin diferit lucrurile din jur, e chestie de diferentele de crestere(ma refer la tarile in care am crescut fiecare) totusi undeva parerile converg(adica au un punct comun).

O seara buna. Imi cer scuze daca m-am intins...

Bogdan Dobondi spunea...

Nu te-ai intins. Imi place ca ai comentat. Da. Faza cu pranzul si celalte care le-ai mentionat sunt adevarate si foarte bune. Sunt de acord cu tine. Familia mea mereu a ales sa se intregreze in Suedia. Am fost printre primii imigranti pe Gotland si faptul ca am locuit intre suedezi a ajutat enorm de mult. Sa stii ca am amintiri foarte placute din Visby. Noi am locuit pe Torsgatan si eu am mers la Gråboskolan. A fost o perioanda frumoasa...