duminică, 15 ianuarie 2012

Lumea în stradă

Nu am scos nici un cuvânt despre demonstrațile din România până acum. Am citit despre ele, am încercat să-mi formez o opinie. Cred că majoritatea româniilor au motive foarte bune pentru a ieși în stradă. De fapt, de la revluție încoace, tot au avut fără să iasă. De aia mă întreb de ce acum?

Mi-ar place să cred că această mișcare este populară, că lumea într-adevăr vor o schimabare și că s-au hotărât să și-o ceară. Din păcate este greu de grezut având în vedere puterea financiară unora, cum este Voiculescu.

Mi-este greu de crezut că ceva pozitiv se poate întâmpla pentru români în România prin aceste manifestări. Au fost două-trei mii de oameni în Piața Universității. Dacă ai bani, nici măcar nu trebuie să ai mulți bani, este ușor să strângi un nucleu care apoi recruteză alții. Trei mii de oameni nu sunt chiar așa de mulți.

Oricât de mult încearcă opoziția să mintă, românii ar trebui să știe că au trecut relativ de bine prin criză. Iar asta pentru că s-au luat măsurile necesare dintr-un punct de vedere macro-economic, sau cum se zice în română. De ce este bine asta? Răspunsul este simplu. Lumea a văzut un guvern, cel grec, care în fața unei prăpastie imensă și-a ignorat datoria față de țară și a putut compara cu un alt guvern, cel român, care s-a sinucis politic pentru a scăpa țara de acea prăpastie.

Când vremurile bune se întorc și capitalul urmează să fie investit, România stă mult mai bine decât țări precum Grecia sau Italia. Știu că nu încălzește pe nimeni azi, dar lumea ar trebui să înțeleagă că decizii politice nu pot fi luate ținând cont de cazuri specifice.Da, este foarte regretabil că lumea suferă. Este foarte regretabil că unii nu știu de unde o să le vină următoarea porție de mâncare, dar să nu uităm, România și-a făcut-o cu mâna iei.

Să nu mă înțelegeți greșit; actualul guvern e și el plin de hoți, plin de oameni care ar trebui să fie la Jilava sau Gherla, dar măsurile de austeritate au fost absolut necesare, deși incredibil de dureroase pentru omul de rând. Dar nici omul de rând nu este scutit de vină, dacă este să fim sinceri.

Îmi aduc aminte prin 2007 un panou enorm la Carrefour-ul din piața Lujerului care spunea ceva despre credite cu buletinul. Cum să dai credit cu buletinul pentru consum? Sau cum vorbea lumea despre piața imobiliară, aroganța zeiască unoră, lenea altora, toate mascând faptul că o țară întreagă trăiește peste proprile resurse. Apoi a venit criza și guvernul este invinuit că lumea nu poate să-și plătească creditele. Vara trecută la București, la mijlocul săptămânii, centru vechi era arhiplin de oameni dansând și chefuind. Eu mă întrebam când muncește lumea...

De ce nu pot crede în aceste manifestări? Fiindcă sunt la fel ca celălalte. Fiindcă par regizate de către o mână invizibilă. Pentru că lumea nu cere ceva specific ci par mai mult puși pe scandal. Toate laolaltă mă fac să fiu reținut. Când o să văd că 100.000 de oameni ies pe străzile capitalei cerând reforme în justițe, cerând ca oameni precum Iliescu, Voiculescu și Băsescu să plătească pentru ce au făcut înainte de 1989 (și Iliescu pentru mineriade), atunci v-a fi mai ușor de crezut că mișcarea este populară, că românul s-a trezit și că a-nceput să-și ceară dreptul la o societate normală și civilizată; atunci am să cred că se poate și în România.

Problema este că participanții societății române nu știu să coopereze și că sunt unii care ar face orice ca românul să nu învețe cum să coopereze. Un compromis in ochii românilor este ca cealălt să lase de la el, niciodată tu să lași de la tine. Și atunci, ce mai rămâne este haosul. Haos în economie. Haos în politică. Haos în justiție. Peste tot haos.

Întrebați-vă, dragi cititori; cine câștigă dacă este haos?

În concluzie; putem spera că aceste manifestări să aducă ceva bun românilor, însă atâta timp cât oameni precum Voiculescu au puterea pe care o au, atunci să nu credeți nimic până nu s-a întâmplat. Fiindcă băieții sunt maiștrii în arta decepților.

Niciun comentariu: