marți, 17 martie 2009

Portretul lui Dorian Gray

Am terminat azi cartea "Portretul lui Dorian Gray" scrisa de Oscar Wilde. Este un dintre cele mai bune carti pe care am avut placerea sa le citesc. Este geniala si spune niste chestii despre viata care sunt atat de inspaimantatoare dar totodata foarte adevarate. A fost o placere sa o citesc in limba romana, si citind-o mi-am dat seama ca mi-e dor de Romania. Am sa imi vad de treaba si daca mai am acel loc de munca, atunci ma intorc in Romania. Imi dau seama ca am doua tari in care ma simt acasa, iar din Romania imi lipseste mult limba si cultura. In fine, momentan am de muncit, dar va veni si timpul cand pot sa acord mai multa atentie teatrului si a muzicii - care sunt doua lucruri pe care le-am negligat de cel putin un deceniu.

Ca deobicei, nu am de gand sa fac o analiza prea profunda fiindca imi recunosc proprile limite in a scrie in limba romana. Mi-a placut foarte mult limbajul si sunt o groaza de citate pe care le-am notat, dar fiind atat de multe, nu am sa va dau decat unul sau doua.

Povestea este despre tinerete eterna si pretul pe care trebuie sa-l platesti atunci cand ti se implineste ceea ce-ti doresti. Multi au citit-o deja, iar pentru cei care nu au citit-o, nu este prea tarziu. In aceasta carte este descrisa infumurarea optimala si pretul solicitat de ea.

Am un citat din carte. Este o discutie intre lord Henry si Dorian Gray despre printre altele civilizatie - un subiect oarecum proaspat in viata mea ultimele doua-trei saptamani, iar lord Henry ii spune lui Dorian Gray:

"Civilizatie nu este deloc un lucru simplu de atins. Nu sunt decat doua cai prin care omul poate ajunge la ea. Una este prin cultura, alta prin coruptie."

Foarte adevarat. Eu aleg sa incerc sa ajung acolo prin cultura. Ce fac altii chiar nu ma mai intereseaza.

Urmatoarea carte pe care am sa o citesc este sau"Fratii Karamazov" de Fjodor Dostojevskij sau "No logo" de Naomi Klein. Vreau sa le citesc pe ambele dar nu stiu cu care sa incep. Vom vedea noi. Ambele sunt in suedeza si va fi misto sa citesc literatura cu propozitii care contin maxim 10 cuvinte. Glumesc, evident, dar dupa ce in ultima vreme am citit mai mult in limba romana, suedeza se simte ca si cand mergi cu masina pe un drum foarte prost si plin de gropi, iar masina are amortizoare foarte proaste si soferul merge mult prea tare - simti fiecare groapa si chiar nu este o placere.

B.

Niciun comentariu: