joi, 13 ianuarie 2011

Renunțarea la numărul pi

Michael Hartl, un fizician, spune că este timpul să renunțăm la numărul pi fiindcă există o alt constantă care poate să facă treaba pi-ului mai bine. Domnul Hartl propune ca pi să fie inlocuit cu tau care ar simplifica foarte multe ecuații și ar face matematica mai limpede. Dânsul își prezintă argumentele în ”The tau manifesto”. L-am citit, am râs și nu am putut decât să fiu de acord cu dânsul. Intrați și uimiți-vă cum de nimeni nu s-a gândit la asta până acum...

”The tau manifesto” propune următoarea schimbare:


tau=2pi         (1)

 Inițial am avut acel sentiment pe care îl ai atunci când cineva înjură în biserică. Cum să renunți la pi? Simplu spune domnul Hartl.

Definiția numărului pi este circumferența cercului (C) impărțit la diametrul cercului (D):

pi=C/D= 3,14....

O revolutie a cercului este 2pi, iar asta face ca factorul 2pi să apară în foarte multe ecuații. Schimbarea la tau ar fi benefică. Uitați-vă la unghuirile de pe cercul unitar exprimate în pi:


Ca și exemplu ne putem uita la expresia ”un sfert de pizza”, care tradițional este scrisă cu pi/2. Pentru un copil de 12 ani, care a fost invașat că 1/2 inseamnă jumate, trigonometria devine execrecabil de complicată având în vedere că un sfert pe cercul unitar este pi/2, sau că o jumătate de rotație este doar pi, sau că o singură rotație este 2pi...cred că vă dați seama la ce mă refer. Uitați-vă acuma la aceeași imagine, dar acumă unghiurile sunt exprimate cu tau:
Vedem instantaneu că un sfert de cerc este un sfert (1/4) înmulțit la tau: tau/4. O jumatate de rotatie este tau/2 si o revoluție intreagă este tau. Utilizarea lui tau in loc de pi face trigonometria mai puțin complicată. Singurul lucru care trebuie făcut este definirea lui tau conform ecuației (1) de mai sus.

Ecuția considerată cea mai frumoasă din toate timpurile, e^ipi+1=0, ar fi arăta și mai bine:

e^itau = 1

Mai sunt multe alte exemple care arată că o schimbare la tau ar fi benefică, însă vă recomand să citiți ”The tau manifesto”, care îl puteți găsi aici: http://www.tauday.com/. Domnul Hartl propune ca ziua sărbătoririi constantei tau să fie 28 iunie. Fiind ziua mea de naștere, vă dați seama că am devenit un susținător aprig a constantului tau...

B.

Un comentariu:

Anonim spunea...

- o alta constanta (subst. feminin)
- am avut acel sentiment/m-a incercat acel sentiment (suna mai romaneste:P )
- impartit LA
- traditional este scrisa cu...
- execrabil - ai mancat o litera
- utilizarea lui tau in loc de pi face ...
- singurul lucru care trebuie facut este definirea lui tau conform ecuatiei (1) de mai sus
- ziua sarbatoririi constantei

Si ... OMG!!! Chiar de ziua ta. Super tare. De ziua mea nu s-a intamplat si nici n-o sa se intample nimic maret...