duminică, 4 octombrie 2009

Cafea fierbinte

Ieri am citit un articol in Aftonbladet care este cel mai mare ziar suedez. Aftonbladet este un ziar care minte, care-si manipuleaza cititorul prin rubrici sugestive sau, asa cum este de multe ori, prin rubrici mincinoase. Aftonbladet scrie ce vrea, sau ce cred ei ca vor suedezii sa auda; SUA este marele satana, dreapta vrea sa introduca sclaveria, soldatii Israelieni omoara palestinieni ca sa le vanda organele pe piata neagra etc etc. Tot felul de aberatii cat se poate de senzationale ca sa vanda cat mai multe exemplare. Acest ziar are cel mai mare tiraj din Suedia si fiindca este cel mai citit are un loc important pe scena politica din Suedia. Asa. Gata cu Aftonbladet, sau opinia mea despre aceasta hartie igenica.

Am gasit un exemplar pe o masa la cafeneaua unde vroiam sa stau sa citesc ce mai era de citit din cartea "Salonul Rosu" scrisa de scriitorul clasic suedez August Strindberg. M-am uitat prin ziar cu gandul sa mai caut ceva pentru seria "jurnalism de doi bani" de pe acest blog. Am gasit destule materiale de articol, dar nu prea am avut chef, si nici energie - ca este nevoie de destul de multa energie ca sa te turezi asa cum ma turez eu - asa ca am rasfoit doar superficial prin ziar, mai mult plictisit decat turat, mai mult cu capul la Strindberg decat la blogul meu. In fine, intelegeti voi.

Apoi, dupa o gura de o cafea atat de fierbinte incat nici azi n-am simtit gustul de mancare, mi-am amintit de un articol din ziar despre Mona Sahlin. Pentru cei care nu stiu, Mona Sahlin este candidata socialdemocratilor la sefia guvernului la alegerile din 2010. Insa dansa este depasita de moment, adica de faptul ca este 2009 si ca lumea, cel putin in Suedia, nu mai este biciuita de patron si nu mai prea este nevoie de lupta impotriva capitalului si alte notiuni mai mult sau mai putin marxiste. Planeta s-a invartit cel putin de 100 de ori in jurul soarelui de cand o figura politica precum Mona Sahlin chiar avea importanta pentru dezvoltarea societatii suedeze.

Doamna Sahlin poate fi descrisa ca polul opus a lui Margaret Thatcher. La cat de puternica si dura era doamna Thatcher atat de bleaga si nehotarata este doamna Sahlin. Pana si o majoritate dintre cei care voteaza cu socialdemocratii au mai multa incredere in actualul sef al statului, Fredrik Reinfeldt, care este de dreapta. Scriu asta ca sa intelegeti ce fel de varza este stanga suedeza - sa stiti si voi, dragi cititori, ca varza aia este acra, murata si de cea mai buna calitate.

Aftonbladet face cat poate ca s-o laude pe doamna Sahlin, dar si un ziar are limitele sale, chiar daca este cel mai mare ziar. Acum probabil credeti ca am sa ma dezlantuiesc criticand Aftonbladet, jurnalistii de acolo si ideologia lor. Dar de data asta nu este vorba de ziar sau de jurnalisti. Este vorba de acel articol pe care l-am recitit in timp ce ma gandeam daca nu cafeaua aia fierbinte, care mi-a oparit gura, n-ar putea sustine orasul cu energie electrica pentru o perioada.

Aftonbladet a scris un articol cu tonul "saraca doamna Sahlin, cat de ghinionista este". Miloaga functioneaza si in Suedia. Articolul milog ne-a informat ca doamna Sahlin si-a pierdut cel mai important colaborator - o doamna care a avut mare parte din succesul doamnei Sahlin in politica si care pana acum a fost expertul doamnei Sahlin in legatura cu politica financiara. Dansa si-a dat demisia din echipa doamnei Sahlin fiindca a primit o oferta, pe care a si acceptat-o, ca sa devina directoarea fiscului din Stockholm. Articolul a citat surse din apropierea doamnei Sahlin, care sustineau ca acesta pierdere este foarte semnificativa pentru doamna Sahlin si ca viitoarea campanie electorala v-a avea mult de suferit din cauza acestei pierderi de resurse umane.

Stiti ce m-a facut sa rad? Faptul ca guvernul decide cine devine director la sucursalele fiscului din judetele Suediei. Guvernul de azi este adversarul principal al doamnei Sahlin la alegerile anul viitor. Punct ochit, punct lovit. O jumatate de pagina in ziar fara circ si scandal.

Guvernul de dreapta, in plina lupta cu socialdemocratii, care tocmai incepuse sa prinda un pic de aer sub aripi, a reusit cu o subtilitate si o eleganta coplesitoare sa-si desarmeze adversarul. Articolul n-a fost pe prima pagina. A fost doar o jumatate de pagina si Mona Sahlin n-a tipat cum fac ai nostri, desi era clar ca a fost tradata de cel mai important colaborator.

Asa se duc luptele politice in Suedia. Sunt subtile. Sunt elegante. Pana si cei care mi-s antipatici, precum doamna Sahlin, sunt superiori tuturor politicienilor romani cand vine vorba de a-si face meseria si a fi civilizat. Contrastul intre Suedia si Romania a fost foarte mare in momentul cand am citit articolul. Aveam ochii plini de lacrimi din cauza cafelei fierbinte. M-am ars atat de tare incat azi am putut citii despre politica din Roamania fara sa simt gustul de rahat.

B.

Un comentariu:

teo13 spunea...

eu unul nu citesc Aftonbladet pentru ca ma enerveaza siteul ala plin de blig-blig, reclame si fara cea mai elementara structura, iar ca sa il cumpar pe hartie, nici nu ma gandesc. cred ca este cel mai mare ziar din Suedia, dar nu intotdeauna cel mai citit ziar e si cel mai bun. uite-te la cele romanesti. Libertatea e cel mai citit ziar din Romania... dar dupa parerea mea nu e nici pe departe cel mai bun...