joi, 8 octombrie 2009

Premium Nobel de literatura

Herta Muller, scriitoare de origine romana, laureata premiului Nobel pentru literatura pe 2009....

Cititi articolul integral pe mediafax.ro

B.

35 de comentarii:

márta spunea...

Iti multumesc pentru aceste intstiintari...am fost foarte curioasa, cine va primi permiul pentru literatura.

márta spunea...

Am mai gasit ceva:

http://www.youtube.com/watch?v=dwLh-KKfBo0&feature=player_embedded#

Eu inteleg numai cand vorbeste in germana.

Anonim spunea...

Bogdane iartma, dar Herta Müller a castigat premiul Nobel ca scritoare germana propusa de Germania. Ea este nascuta in Banat dar originile ei sunt schwabe.

Bogdan Dobondi spunea...

@ anonim Ai dreptate, eu doar am copiat titlul de pe Mediafax si am facut referire la articolul de acolo.

B.

Anonim spunea...

da stiu,
Am vasut ca in Romania deja toti superintelectuali se autofelicitata...

uitasem sa ma semnes
//K.

Anonim spunea...

Cine propune un scriitor pentru Nobel este lipsit importanta. Ea este o scriitoare de limba germana de origine romana. Faptul ca a scris despre o realitate comuna tuturor acelora care au trait dictatura comunista in Romania nu o face decit sa fie si mai meritoare. Mai ales daca tinem cont de faptul ca 98% dintre cei care au plecat din Romania in timpul dictaturii nu au fost niciodata emigranti politici, nu au deschis niciodata gura sa spuna "nu", nu au riscat niciodata nimic pentru Romania.

Sorin C spunea...

Da mai anonim, cei 98% nu au ales sa stea la coada la ness si banane cu tine si sa indure restul de injosiri. De fapt toata elita intelectuala care a scapat de Sighet si Canal in anii 50-60 si au fost adoptati de alte tari nu au riscat nimic pentru Romania, decat poate propria viata. Doar propriile familii care poate au ramas pe aici pana si le-au reintregit. Si cand au ajuns in Exil tipau tare de acolo prin media; dar nu riscau nimic, cel mult putea sa-i urmareasca Securitatea pe acolo, unii chiar au mierlit-o in mod misterios dar poate e o coincidenta.
Ce vitejie pe unii, ce usor e sa spui "trebuiau sa deschida gura sa spuna nu" tu ai fi in stare sa deschizi gura daca asta ar insemna aproape o condamnare la moarte?

Anonim spunea...

Perfect Sorin si sa nu uitam ca i vest nimeni nu ne-a asteptat cu covorul rosu.
Cine spune NU acum in Romania fiindca sint foarte multe la care romanii ar trebui sa spuna nu

Anonim spunea...

@ anonim e scritoare germana de origine germana.

Imi cer scuse pentru ca trebie sa repet dar ma deranjeaza cum Herta Müller a devenit de origine romana incepand de ieri. Pana alaltaieri era nebagata in seama de catre superintelectuali romani acum se spune ca e si o victorie a culturi romane... HAHAHA!
Jenant!

Herta Müller scrie pe germana, e de origine germana si a represinta Germania.

http://nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/2009/index.html

Ce se intampla acum cu reinterpretarea origini castigatorului premiul Nobel ptr literatura e tipic romanesc.

Multi am plecat din Romania... de fiecare data cand cineva care are succes, BRUSC se treseste Romania si isi asuma asta. E un fel de furt, e imoral!

Romania ar trebi multumeasca si sa ceara scuse comunitati germane...multumiri pentru civilisatia construita in Ardeal si scuse pentru faptul ca Romania ia alungat...

Dar ce e mai important in Romania? mandria nationala sau aceptarea realitatei?

Anonim spunea...

am uitat din nou sa semnes mesajul de la 10:13

// K.

Sorin C spunea...

[[[[[[ Multi am plecat din Romania... de fiecare data cand cineva care are succes, BRUSC se treseste Romania si isi asuma asta. E un fel de furt, e imoral!]]]]]

Nu, nu e furt si nici imoral. Acea Romanie care "se trezeste si isi asuma" nu e neaparat reprezentata de statul roman, ci de acel individ oarecare cu statut de cetatean in aceasta tara. El si restul de 20 mil de romani au tot dreptul "sa revendice" romani din diaspora care au plecat dintr-un motiv sau altul. Ca doar nu au plecat din cauza mea sau a ta.
Pana la urma nu a venit statul roman sa zica mi-o asum pe Herta Muller, totul a pornit de la niste afirmatiile unui jurnalist.

Bogdan Dobondi spunea...

Herha Muller e nascuta in Romania... Punct. In rest, opiniile se pare ca depind de propriile pareri despre Romania si nu doamna Mullers calitati de scriitor.

B.

Bogdan Dobondi spunea...

Si eu am stat in Suedia prea mult... ultima fraza trebuia sa fie...."calitatiile de scriitor a doamnei Muller..."

Sorin C spunea...

http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/870964/Germania-Prin-aceasta-distinctie-este-onorata-si-literatura-romana/

Bogdan Dobondi spunea...

Stiu Sorin, si eu sunt de acord. Dar comentariul meu de mai sus reflecta faptul ca-l cunosc si pe "anonim". De aia am si spus ca opiniile reflecta ce parere ai despre Romania. Am treaba acuma, dar am sa trantesc un articol pe tema asta azi, sau cel tarziu maine...

Anonim spunea...

Domnilor,

...Herta Müller este un scritor roman, numele dansei este un nume vechi specific romanesc. Familia dansei este o familie tipic romaneasca cu radacini peste Carpati (ca sa fim siguri si mai siguri ca e romanca...). Herta Müller doar declara ca scrie in limba germana, limba romana fiind in manusurile ei care apoi sunt treduse in germana. Faptul ca Germania a sustinuto pentru premiul Nobel este doar e greseala de tipar, era de fapt Romania...
....................
Are You happy now!

Stiu ca vam atacat dragostea de tara si mandria nationala dar nu o luati ca afront. Discutia sa deviat la Pro si contra Romaniei. Eu am exprimat opinia mea legata de un titlu si un context incorect care a generat iritatie in multe cercuri. Care o trateaza acum cu diplomatie si sa actionese mai tarziu.
Dar asta nu conteaza, fiti mandri , am luat si Nobelul....

//K.

PS: Bogdane normal ca opinile uni om reflecta pararea sa despre un lucru... Nu inteleg care e chestia cu parerea mea despre Romania, team deranjat?
Daca site tau se transforma in "Gazeta de Perete" atunci iti doresc succes!
Vopseste Romania in ce culori vrei dar va fi tot asa cum este.

No offence man!

Adrian spunea...

Herta a luat premiul Nobel nu ajutata de Romania, ci in ciuda Romaniei, scriind tocmai despre cat de mult i-a distrus viata aceasta tara. Romania la asta se pricepe, sa alunge oamenii de valoare, sa ruineze orice incercare de a crea ceva de valoare.

Dana spunea...

Domnilor, nu cumva va ambalati prea tare? Herta Muller s-a nascut in Romania. Punct. La un moment dat a plecat in Germania. Punct. A primit Premiul Nobel pentru ceea ce a scris referitor la experienta dansei in timpul regimului comunist. Punct. Nu Romania a castigat Premiul Nobel. Si nici Germania. Personal, voi cumpara orice carte imi pica in mana scrisa de dansa, pentru ca sunt tare curioasa. Desi am inteles ca, din pacate, nu prea au existat traduceri in romana...

Anonim spunea...

@ Dana
http://nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/2009/index.html

Herta Müller
Germany

Punct!

Dana spunea...

Pentru "Anonim": multumesc pentru adresa, dar cred ca va trebui sa-mi spui cu cuvintele tale ce se spune acolo, pentru ca laptop-ul meu, sau mai degraba conexiunea mea, nu vrea sa-mi spuna ce cuprinde acea pagina.

Anonim spunea...

The Nobel Prize in Literature 2009
"who, with the concentration of poetry and the frankness of prose, depicts the landscape of the dispossessed"
Herta Müller
Photo: Ulla Montan
Herta Müller
Germany
b. 1953
(in Nitzkydorf, Banat, Romania)

Dana spunea...

Oh! Sorry, my mistake! I thought that it was much more, something else, something that my laptop couldn't see. Pe bune, acum, ce legatura are asta cu postarea mea?

Anonim spunea...

Reciteste comentariu tau si apoi raspunsul meu si vei vedea legatura.

Bogdan Dobondi spunea...

In DN a scris "tysk-rumänska författarinnan" (scriitoarea germano-romana). Eu n-am scris nimic in legatura cu aceasta discutie. Dar mi se pare interesant cum a evoluat aceasta discutie. Foarte romaneste...

Nu inteleg cum de la un premiu Nobel s-a ajuns la o discutie politica...

Anonim, critca ce vrei si cat vrei, pe mine nu ma deranjaza; insa anunta-ma inainte ca sa pot scrie un articol mai politic in care critica asemanatoare sa nu arate atat de ciudata sau, mai bine zis, crispata. Totul la locul potrivt prietene, fiindca n-am spus ca n-ai dreptate. As putea sa adauga si eu la aceasta critica, stii asta foarte bine, dar nu acuma si nu la acest articol. La acest articol un simplu "felicitari doamnei Muller" este mult mai potrivit. Fara suparare...

Dana spunea...

"Cea care, prin concentrarea versurilor si prin sinceritatea prozei, descrie peisajul celor deposedati." Inca o data, nu inteleg ce legatura are asta cu comentariul meu. Poate imi scapa mie ceva, dar eu spuneam ca nici o tara nu se poate mandri cu acest premiu, ci doar dna. Muller.

Anonim spunea...

da ma Bogdane, ma prietene, dar ai citit presa de azi? Uni nau nici un pic de rusine.
Confiscare a realitati sar numi in termeni de specialitate... dar in fine, uni raman cu vorbele alti cu faptele. Cine ce si cum, toti stim dar suntem prea mandri sa recunoastem.

Ce discutie politica? Ce foarte romaneste? Tu ai expus subiectul si fani tai au intervenit strict pe subiect. Nimic politic.
Ar trebi sati feliciti fani ca tu ai scris 2 randuri si ei au scris 2 pagini... si nu sai judeci ca au pareri despre Romania din nu stiu ce motive. Tu din ce motive ai pareri despre Romania? Din motivele tale! Asa si fani tai.

// K.

Bogdan Dobondi spunea...

Am pus pe blogul meu un link cum ca cea care a castigat premuil Nobel de literatura. Nu inteleg marele tam-tam? Normal ca ea are tangenta cu Romania..e nascuta acolo si, din cate am inteles, a crescut acolo. Cartiile sale sunt despre cum era sa traiesti pe vremea lui Nicu. Care-i baiul? Ca unii se lauda nemeritat? De parca asta ar fi un specific roman....

Anonim spunea...

Asta era!
E mare bai, mare de tot... ca uni se lauda nemeritat.
Asta e specific romanesc si nu discutia noastra de pe blogg.

//K.

Bogdan Dobondi spunea...

Nu este specific romanesc. Sincer, se intampla peste tot. Trebuie doar privit si judecat totul obiectiv. Mai da si tu un semn de viata pe net sa mai pove...

Sorin C spunea...

Anonim, vad ca iti plac flame-urile...mai odihneste-te. Are dreptate Bogdan, e prea mult patos, mult mai mult decat ar trebui sa fie.

Anonim spunea...

Sorin C. nu imi da sfaturi personale... nu ma cunosti.

"Prea mult patos" .... hahaha RIDICOL!... Tu stabilesti cat "patos" trebie sa contina mesajele mele sau cum? Cat patos ar trebi sa fie dupa parerea ta? In ce unitati de masura si ce sistem de referinta? Hahaha!

//K.

Bogdan Dobondi spunea...

Articol in DN. http://www.dn.se/dnbok/herta-muller-1.971397

Important este ca cineva semnaleaza ca nu este in regula ce se intampla in Romania. Doamna Muller are dreptate atunci cand spune ca sistemul nu s-a schimbat foarte mult dupa moartea lui Ceausescu.

Anonim spunea...

Bogdan poate si deaia sa incercat transformarea ei in romanca... pentru ca apoi "baieti" sa o ia ca pe malul Dambovitei... Sti stilul specific. (Se ia un strain, sa spune ca e roman, fiind roman il putem face mai usor albie de porci, noul roman isi pierde credibilitatea, deci tot ce a facut nu mai are valoare, si uite asa a mai cazut o stea.
Sper sa nu se intample cu Herta Muller... Parca vad maine poimaine ca scot baieti ceva harti cum ca a fost securista...

//K.

Bogdan Dobondi spunea...

Citeste sa dn.se azi.. Ca de acolo am luat articolul. Si sa vezi cata dreptate ai.

Anonim spunea...

Acum am citit ... e bine ca Suedia si lumea afla ce cercopiteci conduc Romania in continuare. E pentru prima oara dupa 20 de ani de la Revolutie cand un se afla adevarul despre romania ... pana acum era ceva de genul: afara e vopsit gardul inauntru leopardul... Uite acum ca cineva a aratat intregi lumi leopardul din Romania. Sunt tare curios cat de mult tine minunea asta... Securitatea nu doarme.

//K.