joi, 18 martie 2010

Materie întunecată artificială

Profesorul de fizică de la Stanford University Shoucheng Zang propune că materiale cu numele englez "topological insulators" pot fi utilizate pentru a studia materia întunecată deoarece o mimică.

Ceea ce-mi place cu propunerea lui este că speră că aceste materiale poate fi folosite pentru a îmbunătăţi detectoarele de materie întunecată. Teoria despre materie întunecată are foarte multe implicaţii şi riscă să devină noul Higgs - o întreagă creangă din copacul savanţilor depinde de existenţa ei. Cu cât mai mulţi îşi pun cariera academică la bătaie că într-adevăr există materie întunecată, cu atât mai puţin este interesul să se falsifice teoria. Până la urmă şi savanţii sunt doar oameni...

Vreau să adaug că n-are sens să comentaţi la acest articol cum că nu există materie întunecată sau că fizicienii au luat-o razna şi că nu are cum să existe materie întunecată. Dacă aveţi dovezi, vă rog arătaţi-mi şi mie. Eu sunt positivist şi ca atare n-am nici o opinie despre materia întunecată. Este doar o teorie foarte interesantă al căruia corectitudine urmează încă să fie dovedită prin observaţii. Ceea ce cred eu sau altcineva este irrelevant. Eu mai scriu despre acest subiect când văd că unii sar calul şi o iau înainte ca şi cum s-a validat existenţa materiei întunecată sau cum este în cazul ăsta; cineva a făcut o descoperire care ne aduce mai aproape de a pune teoria la încercare.

Nu-mi place când aud tot felul de idei care nu prea au cum să fie dovedite prin observaţii, teorii care n-au cum să producă prevederi pe care le putem măsura, proclamate ca fiind adevăruri care la rândul lor dovedesc alte adevăruri. Sincer, cu ce mă încălzeşte că unele rezultate din "string-theory" prevede un aşa zis multivers, adică 10 la puterea 500 de diferite universe posibile. Dacă vreau science-fiction mă uit la Battlestar sau Star Trek... Nu-i SF? Cum s-ar putea observa existenţa unui univers alternativ? My point iegzactly...pe ardeneleşte!

Articolul de pe newscientist.com  mi-a plăcut fiindcă nu aberează în chestii foarte ipotetice. Articolul plin de detalii descrise mai bine decât aş putea să le descriu eu în română îl puteţi găsi aici...

imagine: NASA/ESA/The Hubble Heritage Team/STScl/AURA

B.

Niciun comentariu: